האם משרד החינוך מקדם רפורמות או רק דואג לעשות לעצמו יחסי ציבור?
ב-1 בספטמבר תיפתח שנת הלימודים וזו תהיה שעתו הגדולה של שר החינוך נפתלי בנט העומד בראש המערכת. כבר עכשיו אפשר להעניק מחמאה ראשונה ולציין את העובדה ששנת הלימודים אמורה להיפתח ללא שביתות או עיצומים, דבר שלעצמו לא מובן מאליו.
משרד החינוך הוא אחד ממשרדי הממשלה החשובים והמשפיעים בישראל. המשרד אחראי על כל מערכת החינוך בישראל וזה אומר אחריות על גני הילדים, בתי הספר, ההשכלה הגבוהה וגם החינוך הבלתי פורמלי. מאז שנת1949 ועד היום מילאו את התפקיד 28 שרים, כולל נפתלי בנט שנכנס לתפקיד בחודש מאי 2015. .
השר בנט הצליח בזמן קצר מאז מינויו להקטין את מספר התלמידים בכיתה, המכונה רפורמת הסרדינים. עד כה לא נמצא קשר ישיר בין מספר התלמידים בכל כיתה להישגים הלימודיים, אבל להערכתי מדובר בהשקעה לזמן ארוך שתוכיח את עצמה בעתיד, וזאת כחלק משינויים עתידים מתבקשים הנוגעים לנושאים כמו בחינות הבגרות, שיטת המבחנים והנושאים הנלמדים.
נראה כי בנט, שבמקור הוא יזם וסטארט אפיסט, מוסיף לחינוך אלמנטים חדשים שקודמיו לא השכילו להוביל. כל אלה מייצרים עבורו יחסי ציבור טובים – לשר שנמצא מתחת לעדשה כאשר מבחן התוצאה הוא הקובע.
בימים אלה הכריז השר בנט על מהפיכה במקצוע הלימוד הקשה ביותר-מתמטיקה. ערב פתיחת שנת הלימודים הציג בנט תוכנית יומרנית לפיה מספר המורים יוכפל, אנשי הייטק בכירים יצטרפו לסגל ההוראה ויעודדו את התלמידים לעבור את בחינת המתמטיקה ברף של 5 יחידות.
לפי בנט תוך 4 שנים יוכפל מספר התלמידים שילמדו מתמטיקה ברמה של 5 יחידות מ-9000 ל-18,000 בשנה. בנט רואה בתלום ליבה זה ההולך ומתדרדר "איום אסטרטגי המצריך תוכנית לאומית".
עלפי נתוני הלמ"ס חלה ירידה חדה בשנים האחרונות במספר התלמידים ב-5 יחידות מתמטיקה. הנתונים הם שבשנת 2006 למדו בהיקף של 5 יחידות כ-13,000 תלמידים אבל 6 שנים מאוחר יותר, בשנת 2012 רק 8,900 תלמידים.
נראה כי אחת הבעיות הקשות בתחום המתמטיקה הוא ההוראה וגם ההתמודדות עם הישובים החלשים, בעיקר בפריפריה, בהם אין ממש שוויון הזדמנויות.
בנט צריך להיות מודע לעובדה שלא רק בפריפריה קשה לתלמידים ושקיימת העדפה למקצועות הקלים והמפנקים יותר. בנט צריך לקחת בחשבון לא רק את איכות המורים, ההשקעה של משרד החינוך והמצב בכיתות.
בנט מחויב לראות את כל התמונה וגם לשקול את העובדה שכיום ההורים הם אלה שממנים את ההצלחה או חוסר ההצלחה של הילדים בשיעורי המתמטיקה. הורים שרוכשים במיטב כספם שיעורי מתמטיקה פרטיים לילדים שלהם –מגדילים את סיכויי ההצלחה של ילדיהם. למי שאין – אין … אף אחד לא דאג עד כה לשנות את המצב.
לתפיסתי, כדי שתוכנית המתמטיקה של השר בנט תצליח, כמו גם שאר התוכניות, על בתי הספר לפתח מערכת של שיעורי העשרה ועזרה לתלמידים בחינם או בעלות סמלית –מעבר לשעות הלימוד
כלל האצבע אומר תשקיעו –תקבלו. בנט מבין את העניין ואני מקווה שהוא בדרך לעוד החלטות נכונות.
הקליקו כאן לכתבה נוספת בנושאי שיווק בתחום החינוך – יחסי ציבור חינוך