יחסי ציבור אופניים
רשת רוזן ומינץ, רשת חנויות האופניים המובילה והמקצועית בישראל, ממליצה לחוקק תקנות חדשות בכל הקשור לאופניים חשמליים כדי שיהיו ברורים וניתנים לאכיפה – זאת כדי לשמור על שלומם של הרוכבים ושל כל אלה הנמצאים בסביבתם.
בהמשך לנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי השימוש באופניים חשמליים לצד כלי רכב דו גלגלי נמצא בעלייה בארץ ובעולם. כיום יש עשרות אלפי אופניים חשמליים בכבישים ומידי שנה יש עלייה בביקוש ובמכירות – כאשר כל חודש עולים על הכבישים והמדרכות מאות ואלפי יחידות חדשות, חלקם פיראטיים וללא תו תקן.
יחד עם זאת קיימות טענות לכך שמדובר בכלי תחבורה מסוכן שבמקרים מסוימים משווק ללא הקפדה על התקן הבטיחותי וללא הקפדה של הרוכבים בכל הקשור לרכיבה בטוחה על פי החוק, תוך שהאופניים החשמליים זמינים לכל אחד ובכל גיל (גם לילדים צעירים) ואין ממש הגבלה על מהירות הנסיעה שהופכת למסוכנת.
לדברי גדי מינץ, מבעלי רוזן ומינץ: "בישראל תנאי מזג אוויר מצוינים לרכיבה על אופניים או אופניים חשמליים. גם המרחק שבין הבית לעבודה, לפארק הקרוב או לחברים, הופכים את השימוש באופניים החשמליים לנוחים ומשתלמים במיוחד. יחד עם זאת ישנן סכנות רבות הקשורות באופניים החשמליים ולכן חובה להקפיד על הכללים ולבצע רכישה איכותית ובטוחה.
גדי מינץ, מדגיש כי: "רכיבה על אופניים חשמליים חסכונית, שומרת על איכות הסביבה, חוסכת זמן בפקקים ומשחררת מחשבונות דלק והוצאות רכב. אופניים חשמליים הם הדרך המהנה ביותר להתנייד ממקום למקום. יחד עם זאת חובה להקפיד על הכללים ולרכוש חשמליים עם תקן אירופי EN-15194 היחיד הקביל בישראל, לבטיחות מרבית".
להלן כללי הזהב של רוזן ומינץ
אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לשימוש יומיומי. לכן חשוב להקפיד ולבחור נכון, ממש כמו שעושים כאשר בוחרים רכב חדש.
ברוזן ומינץ ממליצים לבחור באופניים חשמליים מובנים, כאלה שתוכננו מראש לשמש כאופניים עם מנוע עזר חשמלי. באופניים אלו העומסים המופעלים שונים, כיוון שכוח גדול מגיע מהמנוע והשלדה והמערכות נדרשות לעמידה בלחצים גבוהים יותר מאופניים רגילים.
שימו לב: אופניים רגילים שעברו הסבה לחשמליים הינם לא חוקיים ומסוכנים לשימוש – התוספות של מנוע וסוללה מעמיסות על השלדה ועלולות לגרום להתפרקות האופניים במהלך נסיעה. כמו כן, באופניים חשמליים שעברו הסבה אי אפשר לדעת מה מקור המנוע, הסוללה ושאר המרכיבים ועד כמה הם בטוחים לשימוש?
כולם יודעים שזול = יקר ומסוכן, כך מסביר גדי מינץ, מבעלי רוזן ומינץ: "מי שחשב שעשה את עסקת חייו כאשר רכש אופניים חשמליים במחיר מציאה – שיחשוב שוב! באופניים חשמליים ישנם מספר מרכיבים שאי אפשר למצוא במחיר מציאה. הסוללה היא המרכיב העיקרי במחיר אופניים חשמליים.
מחיר של סוללת ליתיום מיצרן מורשה עומד בתקנים בינ"ל כ 2,100 ₪ – 2,400 ₪ . המשמעות של אופניים חשמליים זולים – שימוש בסוללה זולה, ללא הגנות מפני קצרים וחימום יתר, לא בטוחה ולא תקנית שעלולה לגרום לשריפת בזמן טעינה ואף להתפוצץ.
טריקים נוספים שנועדו לחסוך בעלויות האופניים ליצרן \ משווק :
שימוש בברזל זול לייצור שלדת האופנים. חסכון באיכות ובכמות הריתוכים – יצרנים רבים עושים מינימום ריתוכים כדי לחסוך בעלויות. שילוב של ברזל זול וריתוכים גרועים = אופנים שלא עומדים בעומס ועלולים להישבר במהלך נסיעה".
ברוזן ומינץ ממליצים: הקפידו לבחור באופניים חשמליים עם תקן אירופי EN-15194 היחיד הקביל בישראל. אופניים שעומדים בתקן זה עברו בדיקות קפדניות ואפשר לרכב עליהם בראש שקט.
לפי התקן הישראלי והאירופאי, המהירות המקסימלית לאופניים חשמליים תהייה 25 קמ"ש. כאשר האופניים מגיעים למהירות זו, המנוע מתנתק ולא חוזר לפעול עד שהמהירות יורדת אל מתחת ל – 25 קמ"ש.
הפעלת המנוע נעשית באמצעות הפדאלים – כל עוד מדוושים המנוע מסייע בתנועה קדימה. המנוע מופסק אוטומטית בעת בלימה או כאשר מפסיקים לסובב את הדוושות.
כל האופניים החשמליים המונעים ע"י "ידית גז" בכידון ולא ע"י דיווש, נחשבים מבחינת החוק לאופנוע, והינם חייבים ביטוח ורישוי. כל מי שרוכב על אופניים אילו עובר על החוק ומסכן את הציבור במקרה של תאונה ואת עצמו מבחינת כיסוי ביטוחי.
כל הפעלה שונה של המנוע מנוגדת לחוק ומחייבת רישיון וביטוח. שימו לב שאתם לא בוחרים באופניים חשמליים שנחשבים בעיני החוק כאופנוע.
לדברי גדי מינץ: "ברוזן ומינץ מקפידים לשווק דגמי אופניים חשמליים אשר עברו בדיקות קפדניות ומותאמות הן לתקן האירופי והן לתקן הישראלי. התקן האירופאי הוא התקן היחיד המאושר לשימוש במדינת ישראל. הדגמים המיובאים ע"י רשת רוזן ומינץ אינם נחשבים מבחינת החוק לאופנוע".
אופניים חשמליים ברשת רוזן ומינץ
אופניים חשמליים RAINBOW עם תקן אירופי EN-15194 היחיד הקביל בישראל. מבחר דגמי אופניים חשמליים תקניים המותאמים לחוק אופניים עם מנוע עזר שעברו בדיקות קפדניות ומותאמים הן לתקן האירופי והן לתקן הישראלי.
האופניים החשמליים מונעים על ידי מנוע עזר חשמלי מובנה בגלגל האופניים בעל עצמה של 250 וואט ומגיע למהירות של עד 25 קמ"ש. מעל למהירות של 25 קמ"ש המנוע יפסיק את פעולתו וישוב לפעול כאשר המהירות יורדת מ 25 קמ"ש.( אלו הנתונים המאושרים על ידי התקן הישראלי והאירופאי).
המנוע מופעל על ידי הנעת הפדאלים בדיווש קל (לפי דרישת התקן הישראלי והאירופאי) ומופסק אוטומטית בעת בלימה או כאשר מפסיקים לסובב את הדוושות. כל הפעלה שונה של המנוע מנוגדת לחוק ומחייבת רשיון וביטוח.
ניתן לכוון את עוצמת עזרת המנוע לשלוש מהירויות שונות בדגמי RAINBOW באמצעות צג LCD משוכלל שעל הכידון.(ככול שהמהירות תהיה נמוכה יותר כך השימוש בסוללה יהיה ארוך יותר מטעינה לטעינה וטווח הרכיבה יהיה ארוך יותר.)
הדגמים החשמליים מצויידים בסוללות ליתיום איון נשלפות 36 V מבית PANASONIC תוצרת יפן. סוללות ליתיום איון ידועות באמינותן הגבוהה ובמשקלן הנמוך. בדגמי RAINBOW ישנו חיווי על צג ה LCD לבדיקת רמת הטעינה.
סוללה מלאה מאפשרת טווח נסיעה של 20-35 ק"מ וזמן הטעינה עומד על כ-5 שעות.(תלוי במידת עוצמת הפידול – כלומר אם הפידול מינימאלי כך הסוללה תיתרוקן מהר יותר וטווח הרכיבה יהיה קצר יותר) .
דגמי האופניים החשמליים מסופקים עם מטען חכם 220 וולט המותאם למתח בישראל. דגמי RAINBOW מפנקים בפנס מובנה רב עוצמה קדמי ואור דרך / בלימה אחורי.
דגמי האופניים RAINBOW הינם אופניים חשמליים מובנים, משמע שהאופניים והמערכות מתוכננות מראש כאופניים עם מנוע עזר חשמלי. באופניים אלו העומסים המופעלים שונים, כיוון שכוח גדול מגיע מהמנוע והשלדה והמערכות נדרשות לעמידה בלחצים גבוהים יותר מאופניים רגילים. למידע נוסף על פעילות החברה והצלחותיה בתקשורת.
אודות רוזן ומינץ
בשנת 1981 הקימו אבנר רוזן וגדי מינץ – שניהם אלופי ישראל בגלישת רוח את חברת "רוזן ומינץ". רוזן ומינץ הינה הרשת הגדולה והמובילה בענפי האופניים וספורט האקסטרים בישראל. לרוזן ומינץ 19 סניפים בכל רחבי הארץ.
חזון חברת "רוזן ומינץ" הוא: "לשיפור איכות החיים באמצעות הספורט ותרבות הפנאי".
קבלו המלצה חמה של גדי מינץ, מבעלי רוזן ומינץ