יחסי ציבור – שאלות תשובות ומידע שחשוב לדעת על יחסי ציבור
מה ההגדרה של יחסי ציבור?
מומחים רבים מנסים להגדיר יחסי ציבור בכל מיני מילים מפוצצות ותיאורים גרנדיוזים. תשובה קולעת לשאלה היא שיחסי ציבור (PR) היא הדרך של חברות, ארגונים, עסקים ובעצם כל אחד לתקשר עם הציבור (הרחב) ו/או קהלים ממוקדים ועם התקשורת.
מה תפקידו של איש יחסי ציבור?
איש יחסי ציבור הוא מומחה בעל ידע, כלים וכישורים לתקשר עם קהלי היעד בצורה ישירה או עקיפה, תוך שימוש בכלל ערוצי התקשורת. בדרך זו מצליח איש יחסי הציבור להעביר מסרים ולדווח על נושאים שונים בדרך של יצירת תקשורת חיובית, אוהדת כך שתקדם את המטרות והאינטרסים שלו או של לקוחותיו. עבודה של יחסי ציבור יוצרת תדמית חיובית ונוגעת בקהלי היעד כך שהיא מייצרת רגשות, תגובות, הזדהות, מודעות, עניין או כוונה. איש יחסי ציבור בעידן הנוכחי הוא ייצרן של תקשורת, חדשות ומידע במגוון רחב של ערוצים.
האם יחסי הציבור עוזרים לעסקים?
להיות בעלים של עסק משמעות הדבר לחיות בעולם תחרותי ולהתמודד על כספו, אהדתו והעדפתו של הלקוח מול הסביבה והמתחרים. יחסי ציבור טובים מביאים לקוחות חדשים וגם שומרים על לקוחות קיימים. עסק/חברה או מותג מוכרחים לייצר אהדה בעיני הלקוח אך גם לייצר בידול. יחסי הציבור מדגישים את הבידול ויוצרים תדמית חיובית.
מומחה יחסי ציבור או משרד יחסי ציבור שיודע לספק תוצאות מצליח לחזק את המוניטין של החברה/העסק ,לייצר עבורו חדשות טובות ולייצר לו דימוי חיובי על מנת לשפר ולתחזק את הקשר עם הלקוחות בפועל ועם לקוחות פוטנציאלים.
איזה כלי הוא היעיל ביותר ליחסי ציבור?
כדי לעשות יחסי ציבור טובים לא מספיק להשתמש בערוץ תקשורת אחד. הצלחה מחייבת חשיבה רב מערכתית ויצירת מפגש עם הלקוח בנקודות רבות ככל שניתן. אנו, במשרד רונן הלל יחסי ציבור, משלבים מספר דסיפלינות וכלים כדי למתג את הלקוחות שלנו בתקשורת עם דימוי ציבורי הולם ומפעילים מספר רב של שיטות ודרכים כדי לייצר חשיפה ו-"מערכת יחסים" עם קהלי היעד. בעולם המגוון של ימינו משרדי יחסי ציבור משתמשים בתקשורת המסורתית ובתקשורת החדשה, כלומר עיתונות, טלוויזיה, רדיו, מקומונים ומגזינים לצד אינטרנט, רשתות חברתיות ובלוגים.
מי כל אחד יכול לעבוד ביחסי ציבור?
כמו בכל תחום בחיים כדי להצליח דרושה פרקטיקה ודרוש מתכון להצלחה אבל זה לא הכל. כיום כל אחד יכול לאפות עוגה או להכין תבשיל אבל זה לא מכשיר אותו כשף. כל אחד יכול לקלוע לסל או להבקיע שער – אבל זה לא הופך אותו לשחקן מקצועי. כל אחד יכול לתקן פנצ'ר באוטו או להחליף מצבר אבל זה לא הופך אותו למכונאי מוסמך. כל אחד יכול לתת אקמול אבל זה לא הופך אותו לרופא. כל אחד יכול להביע דעתו ולייעץ אבל זה לא הופך אותו ליועץ מומחה לתחומו. כך זה בדיוק בעולם יחסי הציבור. מצד אחד אפשר ללמוד באוניברסיטה, במכללות ולהוציא תואר בתקשורת או לעבוד בעיתונות, אבל זה לא מספיק כדי להפוך למומחה ליחסי ציבור ועוד יותר –כל זה לא מבטיח שתדעו לספק תוצאות ללקוחות.
כדי להיות מומחה יחסי ציבור דרושות תכונות מתאימות, ניסיון, ראייה רחבה ואופטימית, כוח רצון, כוח שכנוע, יכולות ביטוי בעל פה ובכתב ועוד תכונות רבות. אבל גם זה לא הכל – כי לקוח דורש תוצאות ורק מי שמחויב לתוצאות והוא יזם בנשמה יכול להבין את הצרכים האמיתיים של הלקוחות שלו ולספק תוצאות.
מתי התחילו לעשות יחסי ציבור?
היסטוריונים וחוקרים יאמרו שיחסי ציבור התחילו בימי קדם וקיבלו ביטוי משמעותי בעידן המודרני עם התפתחות הדפוס והכניסה לעידן החדש. אחרים יגידו שיחסי ציבור תמיד היו ותמיד יהיו – רק שבכל תקופה כינו את הפעולה ואת העשייה בשם אחר.
כיצד השפיע האינטרנט על תחום יחסי ציבור?
האינטרנט חולל מהפיכה בכל תחום התקשורת ושינה מהקצה לקצה את עולם יחסי הציבור. אם בעבר תחום יחסי ציבור כלל שימוש בפקסים, דואר, קומוניקטים, קלדניות ואלמנטים פרה-היסטוריים… הרי שהכניסה של האינטרנט לעולמינו שינתה דרמטית את עולם התקשורת ואת מקצוע יחסי הציבור. הודות לאינטרנט העברת המידע הפכה למהירה ומיידית. חדשות הפכו לעכשוויות וענף יחסי הציבור שינה את פניו – כך שהדיווחים מהירים וכוללים כלי עבודה מיידיים ותקשורת עכשווית. גוגל הפך לשחקן מרכזי, גם פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות. תוצאות החיפוש הפכו לדבר הבא ונולדו אפשרויות חדשות, הזדמנויות ואמצעים חדשניים.
מי צריך שירותי יחסי ציבור?
כל מי שרוצה להתבלט, להעלות למודעות, להניע לתוצאה, להתפרסם, להיחשף, למכור ולהשפיע צריך יחסי ציבור. הדבר נכון לבעלי מקצועות חופשיים, עסקים פרטיים קטנים, בינוניים וגדולים, חברות ציבוריות, ארגונים, תאגידים, רשתות, אנשים פרטיים, עמותות ובעצם כולם. כל מי שרואה חשיבות בשמירה וביצירת מוניטין חיובי ותדמית הולמת. מי עוד צריך יחסי ציבור? כל אחד שרוצה להגיע לקהלי היעד.
מה היתרון בשירותיו של משרד יחסי ציבור?
לאיש יחסי ציבור מקצועי וטוב תפקיד מרכזי בהצלחה שלך. מומחה יחסי ציבור יעזור לך לייצר תדמית הולמת, לצבור מוניטין ולהיות שחקן מרכזי במערך השיווק שלך. הצלחה של יחסי ציבור באה לידי ביטוי בתוצאות ובחשיפה אפקטיבית של שירותים, מוצרים, מותגים, אנשי ציבור, עסקים, בעלי מקצוע ועוד. קיימים משרדי יחסי ציבור רבים אבל רק מי שיודע לשלב בין הכישורים לקשרים ולחיות את הלקוח ותחום עיסוקו יכול להצליח בכפוף לתנאים נוספים הקשורים לעולם התחרותי ולאופי של איש יחסי הציבור. בקיצור כדי להצליח דרושים כישורים אבל אין מקום לתירוצים.
איך שוכרים שירותים של משרד יחסי ציבור?
עבודה עם משרד יחסי ציבור יכולה להיות על בסיס קבוע או מזדמן. רוב הארגונים והחברות בוחרים לעבוד עם מומחה ליחסי ציבור על בסיס קבוע ומתמשך מאחר ומדובר בשותפות לדרך והנושא דורש אמון והכרות. ניתן לשכור שירותי יחסי ציבור גם למושאים ספציפיים כמו השקת מוצר או שירות חדש, קמפיין תחום בזמן, אירוע, משבר או מהלך ממוקד.
האם יחסי ציבור הם פעולה חד פעמית או מתמשכת?
יצירת חשיפה, מודעות, מכירות, אהדה, מוניטין חיובי ועוד מצריכה יחסי ציבור יעילים ומדובר בתהליכים מורכבים ומתמשכים הדורשים יצירתיות, מעוף וראייה חדשנית. כדי לשמור על חשיפה תקשורתית גבוהה מומלץ לייצר רצף תקשורתי ולבסס את החשיפה על פעילות רב תחומית כדי למשוך את תשומת הלב של הלקוח ושל מקבלי ההחלטות.
האם אפשר להסתדר בלי יחסי ציבור?
הכל אפשרי. אפשר גם בלי לאכול בשר, בלי לפרסם, בלי לשווק, בלי לקדם. בקיצור אפשר להחזיק בעסקים ופשוט לא עשות כלום. למה זה מוביל? בדרך כלל לכישלון אבל כל עסק עומד בפני עצמו וקשה להכליל על כולם. לתפיסתנו כל עסק זקוק לשרשרת מהלכים שיווקיים ופעולות כדי לייצר מודעות, מוניטין, חשיפה ותוצאות. בלי יחסי ציבור איכותיים קשה להצליח, קשה למשוך תשומת לב ולהגיע לחשיפה בפני קהלי היעד.
יחסי הציבור ופרסום
בעבר חברות לא הכירו בערך של יחסי ציבור והעדיפו פרסום בכל תנאי, תקציב או מצב.כיום המודעות ליחסי ציבור עלתה והפכה להכרחית עבור חברות וארגונים שבאמת רוצים שינוי ורוצים להצליח. כיום יחסי ציבור ופרסום הולכים ביחד יד ביד. אין תחרות בין יח"צ לפרסום ומבינים כי מדובר בכלים משלימים להשגת התוצאה האחת והיחידה –הנעה לפעולה של הלקוח.
מה ההבדל בין יחסי הציבור ופרסום?
שניהם מובילים לאותה תוצאה או מטרה. פרסום מתייחס לרכש מדיה בתשלום ויחסי ציבור מתייחסים בהגדרה הרחבה לשילוב של תכנים, מסרים ומהלכים בתקשורת בלי לרכוש שטחי פרסום. בתקופה האחרונה נכנסו לתחום אלמנטים נוספים כמו קידום ממומן של תכנים באינטרנט, בפייסבוק, בגוגל ובאמצעים נוספים של תוכן שיווקי. תחום זה נמצא בין הפרסום ליחסי הציבור וגם הוא מסייע להנעה לפעולה וליצירת תדמית חיובית.
מה ההשפעה של יחסי ציבור?
קיים הבדל בין תגובה לפרסום לתגובה ליחסי ציבור. יחסי ציבור נתפסים אמינים ומשפיעים הרבה יותר מפרסום. בפרסום, בדרך כלל, הלקוח הסופי מחפש את האותיות הקטנות ויודע להבדיל בין מסרים פרסומיים כאלה ואחרים. ביחסי ציבור המידע נתפס כאמין הרבה יותר ולעיתים מוצג כאובייקטיבי ומובא על ידי העיתונאי/המערכת/האתר.
למאמר נוסף על איך משדרגים את העסק באמצעות יחסי ציבור?