פריניב מיץ ירוק

פריניב מציגה סדרה חדשה של מיצים של פרי ניב עם ספירולינה ומסבירה כיד הפכה הספירולינה לתופעה יוצאת דופן.

במאמר זה נדבר על ספירולינה ועל החידושים של חברת פריניב. כאמור, תחום מזון הבריאות ידוע כשופע במגמות משתנות. כולנו מכירים שמות של רכיבים כמו: Q10, ליקופן, סטיביה ועוד רבים אחרים אשר לזמן מסוים, היו פופולאריים ומבוקשים במדפי החנויות, אולם עד מהרה התמתן קצב המכירות שלהם והוחלף על ידי רכיב תזונה אחר שהפך ללהיט התורן. רק במקרים נדירים מצליח רכיב תזונה חדש להפוך לחלק שלם מתרבות התזונה שלנו ולהישאר כך למשך זמן רב. על-פי-רוב, מרבית המוצרים שמכילים רכיבי תזונה שלא הצליחו לבנות שוק יציב סביבם, יישארו על המדפים מספר שנים בודדות ובכך יצטמצמו במעט ההפסדים של המשווקים שנובעים בהשקעות הראשוניות הגבוהות כמו מימון הפרסום, יצירת המודעות וחינוך השוק.

המדריך ללהיט המתמיד

מה הופך מוצר, כמו אצת הספירולינה, ל"להיט מתמיד"? תופעה יוצאת דופן הגורמת לתשומת הלב הציבורית לא לדעוך ולהעלם, אלא לגבור, להעמיק ולהשתרש; ניתן לזהות תהליך דומה גם ברכיבים כמו שמן דגים אומגה 3, סיבים תזונתיים וכורכומין. מה מניע תהליך ייחודי זה?

יורם אבידן, מנכ"ל חברת אלג'יקור המגדלת ומשווקת ספירולינה: "הביקוש לספירולינה, לצורך העניין,  גדל באופן אקספוננציאלי ונובע בעיקר מהתכנסותן של מספר מגמות שהתחזקו במקביל זו לזו: התגברות התזונה הצמחונית והטבעונית, העיסוק הרב בספורט וזה שנמאס לקחת הרבה תוספי תזונה שונים ביום. בני אדם רוצים היום לאכול מזון אמיתי ואיכותי. וכך הכל ביחד מתחבר, כי זה בדיוק הספירולינה – מזון מאוד יעיל וטבעי".

מנגד, אחת הדוגמאות הבולטות להפסדים כספיים ניכרים שיכולים להיווצר בתחום זה היא ההתרסקות שחלה במחיר זרעי הצ'יה. הצ'יה שהפכה לפופולארית במהירות, יצרה ביקושים אדירים ולכן כשהיבואנים בארץ הגדילו את הזמנותיהם מהסוחרים הדרום-אמריקאיים, ניצלו אלו האחרונים את התלות שנוצרה בסחורה ודרשו בגינה תשלום גבוה יותר במאות אחוזים. היבואנים הישראלים שרצו לנצל את המומנטום היחצ"ני בארץ נאלצו לשלם כמתבקש מהם והזמינו עשרות טונות של צ'יה. אולם, התרחיש הרע מכל ארע – הביקושים לזרעים פחתו ובהתאמה גם המחיר בחנויות צנח. כך, נוצרו פערים אדירים בין עלות הסחורה שבמלאי אצל היבואנים לבין שווי השוק שלה. השמועות בשוק מספרות כי אחת החברות הגדולות בארץ בתחום יבוא הקטניות וגידולי שדה מחו"ל לישראל, הפסידה למעלה ממיליון ש"ח על הצ'יה.

ואולם, בעוד הצ'יה עדיין נוכחת במדפי חנויות הטבע, מוצרים אחרים חסרי מזל עוד יותר (האם מדובר במזל? על כך ננסה לענות בהמשך), יורדים כליל מהמדפים ונותרים בדפי ההיסטוריה בלבד.

אם כן, מהי הנוסחה ליצירת "להיט מתמיד"? ניתן לאתר באמצעות סקירה ראשונית כמה משתנים חשובים המרכיבים את הנוסחה ליצירת ביקושים גבוהים ויציבים, וכך להצלחה. פרמטר בולט ראשון הינו, איך לא, מידת הפופולאריות בארה"ב. (דוגמה להצלחת הספירולינה בארה"ב). גורם כבד משקל שני מתקשר לחוקי השוק המקומי. אישורי רגולציה מקומית (משרד הבריאות, משרד החקלאות, מכון התקנים) הם תנאי הכרחי להצלחה מתמדת של המוצר מסיבות ברורות. משך תהליך יצירת התקן עבור המוצר משחק תפקיד חשוב במידת הצלחתו. דוגמה טובה לכך היא צמח הסטיביה, הממתיק הטבעי אשר הפך למפורסם ביותר רק בשנים האחרונות. הסטיביה התגלתה כממתיק טבעי ותחליף לסוכר כבר לפני זמן רב, אך תהליך מתן אישור משרד הבריאות לשימושה ושילובה במוצרי מזון וייצור מוצרים שהיא הבסיס להמתקתם היה ממושך עד מאוד וגרם לעיכוב פרסומה והצלחתה. גורם נוסף הקשור הן לתהליך אישור המוצר והן לטעמי הצרכנים הקובעים את הביקוש, הוא העדר תופעות לוואי לשימוש במוצר (השפעה על הגוף). גורם מפתח נוסף קשור לתופעת לוואי בלתי רפואית – עד כמה ייצור המוצר והשימוש בו גורמים ל"כאב ראש". תהליך ייצור פשוט, כמו גם קלות ונוחות בשימוש המוצר הינם גורמים קריטיים. הוסיפו למתכון המוזכר לעיל את הדבר החשוב ביותר, יעילות ואמינות המוצר, והרי לכם להיט יציב וארוך טווח. יתר הגורמים המשמעותיים – הירתמות של יזמים ומשקיעים מקומיים, אימוץ המגמה וסיקור תקשורתי נרחב וקבוע, ותמיכה בקרב אנשי מקצוע כגון דיאטנים ונטורופתים – ימהרו להגיע, וכך תרקום עור וגידים תעשייה שלמה הקמה סביב המוצר, לאורך זמן.

נדמה כי המתכון להצלחה פשוט וקל, אך לעיתים רחוקות בלבד קורה, שעבור רכיב תזונה מסויים מתקיים כל הנדרש להפיכתו לתושב קבע במחוזותנו ולא לאורח מזדמן בלבד. כך קורה לאחרונה עם ה- "ספירולינה" (Spirulina) שמומלץ לכולם לתרגל את הגייתה הנכונה שכן היא משתלבת מיום ליום יותר ויותר באורח חיינו. כל הנתונים מצביעים על כך שהספירולינה היא לא עוד תופעה חולפת אלא הגיעה לכאן בכדי להישאר ולעבור גיור כהלכה.

  • הספירולינה היא מזון העל (Super Food) הפופולארי ביותר בארה"ב וכיום נמצאת בשלבים סופיים של תהליך "העלייה" וההתמקמות בארץ.
  • משרד הבריאות שילב אותה ברשימת האצות המותרות למאכל, חברות סטרט-אפ לייצור ספירולינה שעל-פי-רוב הוקמו ע"י ביולוגים ימיים וחלוצי הייטק הקימו חוות גידול מתקדמות עבורה. בחוות הגידול מתמחים בגידול האצה במים מתוקים והפקת מוצר סופי של ספירולינה מוכנה לשיווק ולמאכל.
  • לספירולינה אין תופעות לוואי. היא קיבלה בשנתיים האחרונות סיקור נרחב במגוון אמצעי תקשורת וכיום יש קונצנזוס מלא אודות בטיחותה ויעילותה בקרב אנשי מקצוע שממליצים על שימוש בה. היא זמינה בחנויות וישנן רכישות חוזרות ונשנות של מוצרים שמכילים אותה.

כל אלה ועוד, מעניקים תנופה למגמת השימוש בספירולינה וגורמים להצלחתה.

היסטוריה ותזונה

הספירולינה אשר משתייכת למשפחת אצות המיים המתוקים סיפקה למיליוני אנשים את דרישות החלבון העיקריות במשך כ- 5,000 שנה. היא היתה אהודה במיוחד על תושבי מקסיקו, הוואי, מספר מדינות באפריקה ומדינות נוספות בעולם סביב תקופות קדומות. אולם היה זה רק בשנות ה- 70' כאשר הייצור שלה הפך למסחרי בהיקפים משמעותיים, עת ועידת המזון העולמית של האו"ם הכריזה על הספירולינה כעל מזון העתיד, מאחר וכבר יכלו אז לחקור אותה במעבדות מזון ולזהות את הרכבה הייחודי. כך הפכה הספירולינה למוצר מזון מבוקש בארה"ב כבר בשנות ה 70 של המאה שעברה ואט אט התרחב השימוש בה מהשוליים למרכז ומהמערב לשאר העולם.

הספירולינה משתייכת למשפחת מזונות העל ולא בכדי. הרכב הערכים התזונתיים שהיא מכילה ייחודי ונדיר. היא ניחנה בכמות עצומה של כ- 65% עד 71% חלבון – הריכוז הגבוהה ביותר של חלבון שנמצא בכל מזון שהוא (פי 3 מבשר בקר).

ענת מטיאש, דיאטנית קלינית: "חלבון מן הצומח למעשה אינו מכיל את כל השאריות של חלבון מן החי כגון שומן רווי, רעלים או אנטיביוטיקה שהחיה מקבלת. חלבון מן הצומח הינו בעל זמן עיכול קצר יותר ואין בו פסולת רעילה. לצורך העניין 100 גרם אצת ספירולינה מיובשת מכילה 57 גרם חלבון שזה פי שלושה מכמות החלבון שיש בקטניות!"

"חלבון יעיל לא רק לבניית שרירים וכוח כפי שרובנו הורגלנו לחשוב; הוא מסייע גם לפיתוח הסבולת הכללית, לאיזון רמת הסוכר בדם, לאיזון הכימי במוח, לבריאות מערכת העצבים, לריפוי מהיר של הגוף ולהיבטים רבים ואחרים של חיים בריאים."

"כתזונאית, אני פוגשת לאחרונה יותר ויותר אתלטים ששואלים אותי על הספירולינה אשר מעולה לעוסקים בפעילות גופנית. היא מכילה את כל שמונה חומצות האמינו החיוניות ובסה"כ 18 חומצות אמינו. היא עשירה במגוון ויטמינים כגון: A, 6B, B2, B1, K ומינרלים עיקריים: סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן, זרחן, אבץ, מנגן, גופרית ונתרן. הספירולינה היא מקור טבעי שופע של כלורופיל אשר ידוע כמסייע בנטרול רעלים בגוף. היא המקור הטוב ביותר לחומצה גמא-לינולאית מקבוצת אומגה 6, מכילה אומגה 3 ועשירה בקשת רחבה של נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים)."

הספירולינה עשירה כל כך מבחינה תזונתית, שיש שמאמינים שאפשר לחיות לזמן מה רק באמצעותה. נאס"א נהגה כבר בשנות ה- 80' לצייד את המשלחות לחלל באספקת ספירולינה כמזון עבור האסטרונאוטים בזמן השהייה בחללית.

משפרת ביצועים לספורטאים

השימוש בספירולינה תורם באופן משמעותי לאפקטיביות האימונים. זמינותם הגבוהה באצה של חומצות האמינו החיוניות, הוויטמינים, המינרלים והאנזימים, וכן ספיגתם המהירה בגוף במהלך האימון ואחריו, תורמים לשיפור הביצועים, להתאוששות מהירה יותר ולבניית השרירים. במקביל, נוגדי החמצון מסייעים במניעת התפתחות של דלקות ומעודדים את איחוי הרקמות ואת ההתאוששות לאחר מאמץ.

במחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד שבארה"ב נמדד שיפור משמעותי בביצועים של רצים שצרכו 6 גרם ספירולינה ביום במשך ארבעה שבועות – נמדדה עלייה בקצב שריפת השומנים לעומת הפחמימות ועלייה בריכוזי גלוטתיון(GSH) , נוגד החימצון הטבעי של הגוף, במהלך היממה שלאחר האימון. התוצאות מוכיחות שימור טוב יותר של הרקמות, צמצום הנזק והארכת הזמן לפני הופעת סימני עייפות.

ענת מטיאש: "גם צריכה של כמות קטנה מאוד של ספירולינה, כפית אחת ליום, מספיקה כדי לשפר ביצועים בתפקוד היומיומי של הגוף. ספירולינה טרייה מומלצת במיוחד לספורטאים בכל הרמות שרוצים להפיק יותר מהאימון שלהם. ספירולינה מומלצת גם כתוסף תזונתי טיפולי בעייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז, עודף משקל ומחלות כרוניות אחרות הקשורות ומושפעות מתזונה לקויה (אנמיה, מחלות לב וכלי דם, סכרת)."

אם תצרכו יותר מדי ספירולינה, היא פשוט תעבור בגופכם ותצא. הערך הקלורי של הספירולינה נמוך (ארבע קלוריות למאה גרם) ולכן אין לחשוש מערכה הקלורי לעושי הדיאטה למיניהם.

 

פוטנציאל כלכלי

הספירולינה בצורתה הגולמית השתייכה עד כה לשוק תוספי המזון בלבד אשר נמכרים בבתי המרקחת ובחנויות הטבע. עפ"י אלי כהן, מנכ"ל מעבדות צמחי מרפא – מפעל לייצור תוספי תזונה וויטמינים: "שוק תוספי התזונה מוערך בישראל בכ- 950 – 900 מיליון ש"ח בשנה ומתוכו תופס סגמנט המוצרים המוגדרים "סופר-פודס" כ- 17% – 15% והינו כ- 150 מיליון ₪. בנוסף סגמנט הסופר-פודס נהנה משיעורי צמיחה שנתיים גבוהים של כ- 15% לפחות."

חלקה היחסי של הספירולינה בתוך הסגמנט גדל בהתמדה על חשבון מזונות-על אחרים ובעלי חנויות טבע מובילים מודים שמרבית הקונים מתעניינים במוצרים שמכילים דווקא את הספירולינה.

אלי כהן: "מחקרים רפואיים רבים וכן תכונות החומרים הפעילים שמטפלים בבעיות רפואיות שונות (ע"פ 85% מהמשתמשים) במוצרי הסופר פודס  מהווים את הקרקע המוצקה להמשך גידול הצריכה.  יש לציין כי השימוש במוצרים אלו גדל בכל העולם המערבי".

___________

כפי שיתואר בהמשך הדברים, אט אט חודרים מוצרי מזון יומיומיים מועשרים בספירולינה גם לרשתות השיווק המסורתיות, דבר אשר יגדיל באופן משמעותי את הסך הכספי של מכירת מוצרי ספירולינה בקטגוריה.

יורם אבידן, מנכ"ל אלג'יקור: " עם הזמן, השוק גדל ויותר קהלים נחשפים לבשורת הספירולינה: צרכני תוספי המזון גילו את היתרונות הרבים שיש לה, טבעונים וצמחונים גילו מקור טבעי מצוין לחלבון מלא ואיכותי, שנספג בגוף במהירות ובקלות; ולמעשה, גם צרכנים שנרתעו בעבר מהצבע הירוק העז (שנגזר מריכוז הכלורופיל הגבוה בספירולינה), הבינו בסופו של דבר את התועלת הרבה הטמונה בצריכתה על בסיס יומיומי.

בדומה לשווקים אחרים, גם כאן ישראל היתה הראשונה לאמץ את המוצר. השוק עדיין נמצא בחיתוליו, אך הפוטנציאל גדול – הן בשוק המקומי והן בשוק עולמי, ובזכות שיתופי פעולה מוצלחים כמו זה שנעשה עם המיצים הירוקים של חברת 'פריניב', אנו מאמינים שהספירולינה הטרייה תגיע בקרוב לכל בית בישראל, וסומכים על הצרכן שיידע לזהות ולהעריך את איכות המוצר, שבתהליך גידולו משולבות טכנולוגיות מתקדמות שבין השאר תורמות גם לסביבה."

בעוד שאין לזלזל בהיקף הכספי של שוק חנויות הטבע והרשתות המתמתחות כגון: עדן טבע מרקט, ניצת הדובדבן, טבע קסטל, רשת אניס ועוד, הרי שהוא מצומצם מאוד בהשוואה לפוטנציאל הכספי של מוצרי מזון שנמכרים ברשתות השיווק המסורתיות כגון שופרסל.

שטחן של חנויות הטבע הקטנות נע בין 15 מ"ר ל- 45 מ"ר ומושכות אליהן עשרות מבקרים בודדים ביום, רשתות הטבע המתמחות יכולות להשתרע על כ- 150 מ"ר ומעלה ולארח בין מאה לשלוש-מאות לקוחות ואף יותר ביום. אין זה בר השוואה כלל וכלל לרשתות המזון הגדולות ששטחן יכול להגיע גם ללמעלה מ 1,000 מ"ר ומושכות אליהן אלפי לקוחות בכל יום ויום.

את הספירולינה ניתן למצוא כיום בחנויות בישראל בכמה צורות: אבקה יבשה במשקל, בתוך קפסולות או כחומר קפוא להפשרה וצריכה ביתית. כיום משתמשי הספירולינה מחפשים דרכים ביתיות לשילוב הספירולינה במזונם כגון: בתוך שייק, סלט או אפילו כוס מיים.

אט אט קמים להם יזמים מתחום המזון המנסים לשלב את הספירולינה בתוך מזונות מסורתיים ובכך להפוך את המוצר המשולב לטעים, פונקציונאלי ונוח לשימוש.

מאחר וטעמה הגולמי של הספירולינה אינו ערב לחך ואף מזכיר טעם של דג עם מעט טעם לוואי של גופרית, הרי שרבים מוותרים על התענוג הבריאותי בעקבות היעדר חוויית אכילה נאותה.

הכירו את הירוקים של פריניב – פרי ניב עם ספירולינה

המוח היהודי לא בושש להפתיע בכדי לפתור את הסוגיה ולאחרונה צצו להן מספר יוזמות ראשונות של שילובי מזון מעניינים עם האצה הירוקה. לדוג': רשת הגלידה הפופולרית אייסברג שלה שישה סניפים הוסיפה למגוון שלה גלידת ספירולינה טעימה. יצרנית הבוטיק "פאלאטאס" שמתמחה בהכנת ארטיקים טבעיים מציעה ארטיק ספירולינה טבעי שמכיל מלבד האצה גם תפוח ופירות נוספים וחברת "ממה" יצרנית חטיפי האנרגיה השיקה חטיף בריאות המכיל גם ספירולינה לצד קשיו, פיסטוק ותמרים.

גם ברשתות הקפה הגדולות מיהרו לתת מענה לביקוש הגוהה לספירולינה והוסיפו לתפריט מוצרים מתאימים כגון "סופר שייק עם ספירולינה" של קפה לנדוור, "שייק אצה להאצה" של קפה לואיז ומיץ תפוזים עם ספירולינה של רשת ארומה.

פריניב מיץ ירוק

סדרת המיצים הירוקים של פריניב

ואולם, בעוד שמרבית החברות הארציות הגדולות עוד טרם שמעו על הספירולינה או בחנו את אפשרות השימוש בה, היתה זו יצרנית המיצים פריניב, החברה השלישית בגודלה בתחומה בישראל,  שהעיזה לפתח ולשווק סדרת מיצים ירוקים מיוחדים בבקבוקים אישיים אשר מכילים ספירולינה ונמכרים בלמעלה מ- 600 חנויות ברחבי הארץ. המיצים הירוקים מכילים ירקות עליים ירוקים כגון: כרוב קייל, עלי תרד, עשב חיטה, עלי בייבי, נבטי ברוקולי ועוד ירקות שעד כה לא נעשה בהם שימוש מעולם בתוך בקבוקי מיצים אישיים בישראל. אחד הרכיבים הדומיננטיים ביותר בהרכב המיצים הוא תפוח והוא זה שמעניק למיץ טעם טוב ומתיקות טבעית שנובעת מהפרוקטוז (סוכר הפירות הטבעי) שנמצא בתפוח.

באמצעות מיץ התפוחים נמהל טעמה של הספירולינה והופך ללא מורגש כלל ועיקר.

אפי דיין, מנהל השיווק והמכירות של פריניב מספר: "במבחני טעימה עיוורים שביצענו, הרוב המכריע של הטועמים אהב את טעמם של המיצים הירוקים, את החדשנות של הטעם ואת רעננותו. טעמי הלוואי של הספירולינה והירקות הירוקים נבלעים בתוך מתיקותו הטבעית של מיץ התפוחים וביחד הופכים למיוחדים וייחודיים".

הטעם שמתקבל אומנם זר לרוב הצרכנים, אך מוכר היטב למכיני השייקים הירוקים בביתם וללקוחות דוכני המיצים הטבעיים ברחובות ת"א בעיקר.

המיץ הסחוט מאוד טעים ומנגיש את הספרולינה על יתרונותיה הבריאותיים לאלו שרוצים להתנסות בה מבלי לחוש את טעמה המקורי כלל.

  • מה הפך אתכם ליצרן המיצים הראשון להכניס את הספירולינה למוצריכם?

"כחברה בסדר גודל בינוני יש לנו דרגות חופש לייצר מוצרים חדשניים ולהפיצם ברמה הארצית במהירות גבוהה יחסית. תהליך הפיתוח היה מהמרתקים שחוויתי וכלל מחקר בארה"ב, עשרות מבחני טעימה ובדיקת שילובים מעניינים של חומרי גלם ייחודיים שמעולם לא השתמשנו בהם כגון עלי התרד, כרוב קייל, עשב חיטה ונבטים טריים.

למרות שהדבר כרוך בסיכון, רצינו לתת הפעם ביטוי של ממש לסלוגן שאיתו אנו רצים כבר שנים "מפתיע בכל טעם" ולשים את ערך החדשנות כמוביל בחברה. לכן, השקנו לראשונה בישראל קטגורייה שבעולם מאוד מצליחה כבר מספר שנים אך בארץ רק מעטים שמעו עליה.

  • ומה גרם לכם להאמין שהסיכון איננו גדול מידי?

המהפיכה הבריאותית ששולטת היום בשוק המזון עודדה אותנו לעבוד במרץ ולהאמין שמספיק לקוחות יתעניינו במיצים המיוחדים שמהווים אלטרנטיבה שפויה למשקאות מוגזים או ממותקים שמכילים גם חומרים משמרים.

שיטת המילוי המיוחדת שלנו, היא זו שמעניקה למיצים שמאוחסנים בתנאי קירור, את חיי המדף הארוכים (עד שלושה חודשים) ובכך מאפשרת לנו להציב אותם בביטחה בכמעט כל מקרר מיצים מצוננים ברחבי הארץ ולנצל את רמת הנפיצות שלנו.

למרות שהאמנתי מההתחלה שיהיו בארץ מספיק לקוחות כדי להצדיק ייצור בהיקף נרחב של המיצים הירוקים, הופתעתי גם אני מהיקף הביקוש והדרישה. מסתבר שכיום, המודעות למוצרי בריאות ותזונה מאוזנת נמצאים לא רק בחנויות הטבע אלא גם ברשתות השיווק המסורתיות דוגמת שופרסל, טיב טעם, מגה ויוחננוף כי לראיה, המכירות שם נהדרות.

היעדר תוספת הסוכר, החומרים המשמרים וצבעי המאכל במיצים רק מגבירים את הרצון להתנסות במיצים, דבר שלדעתי ילך ויתגבר.

בשורה התחתונה, הבאנו את הספרולינה לראשונה לרשתות השיווק הארציות וכיום כל אחד יכול לשתות בקלות מיץ טעים ובריא.

 

עתידה של האצה וגורל המשק

 

במסגרת מחקר בינלאומי שנערך לאחרונה בקרב 30,000 נשאלים על-ידי נילסן, קבוצת מחקרי השוק והצרכנות מהגדולות בעולם, נשאלו 500 ישראלים שאלות שונות במטרה לבחון את מידת הפתיחות של צרכנים למוצרים חדשים. תוצאות המחקר העלו כי הישראלים כמהים למוצרים חדשים, מולטי-פונקציונליים (רב-שימושיים), אך במחירים שפויים. סדר החשיבות של הערכים הרצויים שהכתיבו הנשאלים בישראל היה כי על המוצרים שישקלו להתנסות בהם ולרכוש להיות חדשנים, זולים, מולטי-פונקציונליים ובריאותיים.

ממצא נוסף העולה מן הסקר מגלה כי מרבית הצרכנים בישראל יעדיפו שמותג מוכר יהיה זה שיציע להם את המוצר החדש, וכי הם יעדיפו ייצור מקומי על פני מוצרים מיבואים.

לשאלה אילו מוצרים חדשים היו הנשאלים רוצים לראות בשוק ענו כ- 40% מהישראלים שעל המוצרים להיות יעילים ומקלים על החיים, 32% ענו שיעדיפו מוצרים המכילים תכונות לאורח חיים בריא יותר ו- 25% היו רוצים לראות מוצרים העשויים מרכיבים טבעיים.

מנתונים עקביים שנאספים ומתפרסמים ע"י חברת סטורנקסט (StoreNext) כגון ניתוח תוצאות המכירות והביצועים של קטגוריות מוצרי מזון ומשקאות בענף המזון נראה באופן בברור גידול בנתחי שוק בסגמנטים של מוצרים בריאים ומנגד ירידה בסגמנטים של מוצרים שנתפסים כלא בריאים כמו משקאות ממותקים ומאכלים עתירי שומן.

פריניב

פריניב

 

מה יהיה עתידה של האצה? גורלה של הספירולינה? אם ננתח את תוצאות סקרי הצרכן הישראלי נמצא כי עתידה מבטיח – הספירולינה מתאימה לטעמי הצרכן באופן הולך וגובר, ובהקשר זה כל הנתונים מראים כי מדובר במגמת עליה יציבה. מצד שני, אסור לשכוח, עקומת הביקוש איננה נקבעת על פי טעמי הצרכן בלבד, אלא גם על פי הכנסת הצרכנים. לכן, חשוב לעקוב אחר מגמות שחיקת שכר במשק. בנוסף, הכנסת הצרכנים הריאלית מושפעת ממחירי גורמי היצור במשק, (ואלה מושפעים, בין היתר, גם מרמת הריכוזיות במשק). כמו כן, לשינויים במחירים של מוצרים תחליפיים (מזונות על אחרים) ושל מוצרים משלימים (כל הרכיבים הנוספים המרכיבים יחד את המוצר הסופי אותו הצרכן צורך) יכולים להיות השפעות משמעותיות על הביקוש לספירולינה.

אם נביא בחשבון את כלל הגורמים האלה, נראה כי עתידה של הספירולינה יכול להעיד ולהיות נייר הלקמוס של כלכלת ישראל. הצרכן הישראלי מעוניין לצרוך את מזון-העל הבריאותי, אך יעשה זאת, כמובן, אם ורק אם הכנסתו תאפשר לו לעשות זאת. לשם כך דרוש שוק תחרותי הממקסם את הרווחה החברתית, שכן בהעדרו, מוצרי פרימיום יהיו הראשונים לספוג את המהלומה, לעומת מוצרי הבסיס ההכרחיים. עליה במכירות הספירולינה יעידו על עליה ברווחה החברתית במשק וברמת ההכנסות הריאלית. האם ירידה במכירות הספירולינה יעידו על משבר כלכלי קרוב? לא בהכרח, אך מעניין יהיה לנהל מעקב ולנסות ולחזות את עתיד כלכלת ישראל – באמצעות אצה.